Хімчук Ліліана Іванівна

доктор педагогічних наук,

кандидат психологічних наук,

професор кафедри фахових методик

і технологій початкової освіти

 

Персональна інформаціяОсновні публікаціїДіяльністьКонтакти

Хімчук Ліліана Іванівна – доктор педагогічних наук, кандидат психологічних наук, професор кафедри фахових методик і технологій початкової освіти.

Трудову педагогічну діяльність розпочала з серпня 1987 року  вихователем у дитячому садку «Золота рибка» міста Долини.

З 1989 року по 1993рік навчалася в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника за спеціальністю «Педагогіка і психологія (дошкільна)» й отримала кваліфікацію «Викладача дошкільної педагогіки та психології. Вихователя».

У 1997 році здобула другу вищу освіту за спеціальністю «Початкове навчання» й отримала кваліфікацію «Вчитель початкових класів».

Впродовж 1993- 2002 років працювала на посаді вихователя, вчителя трудового навчання у Долинській загальноосвітній школі І ст. №8, керівника гуртка «Технічної творчості» на Станції юних техніків в місті Долині.

З 2002 року по 2005рік працювала на посаді методиста в Долинському відділенні факультету економіки, права та дизайну Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.

У 2005 році переведена на посаду асистента кафедри теорії і методики початкової освіти Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.

У 2007 році закінчила аспірантуру в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України, в місті Київ та захистила кандидатську дисертацію на тему: «Психологічні умови формування технічного мислення в учнів 1-4 класів у позаурочній роботі».

У 2008 році присуджено науковий ступінь кандидата психологічних наук зі спеціальності 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія».

У 2012 році присвоєно вчене звання «доцент».

У 2021 році захистила докторську дисертацію на тему: «Дидактична система формування базових компетентностей у майбутніх учителів початкової школи» за спеціальністю 13.00.09 – теорія навчання у Полтавському національному педагогічному університеті імені В.Г.Короленка.

З метою ознайомлення з досвідом освітньої діяльності провідних вищих навчальних закладів проходила стажування в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова та у відділенні педагогіки Жешувського університету (Республіка Польща), вивчала досвід науковців кафедри педагогіки Державної Вищої Школи в місті Хелмі (Республіка Польща), Педагогічного факультету Католицького університету в Ружомберку (м. Левоче, Словаччина), Інституту наук педагогічних університету Яна Кохановського в Кельцях філії в Пьотркуве Трибунальськім.

Пройшла стажування за ІІ Міжнародною програмою підвищення кваліфікації керівників закладів освіти і науки, а також педагогічних та науково-педагогічних працівників «Разом із визначними лідерами сучасності: цінності, досвід, знання, компетентності і технології для формування успішної особистості та трансформації оточуючого світу» від International Historical Biographical Institute (Dubai ¬New York – Rome – Jerusalem – Beijing)  

Сфера наукових інтересів: теорія навчання, дослідження педагогічної та вікової психології, проблеми підготовки майбутнього фахівця до професійної діяльності, впровадження елементів новітніх технологій в початковій школі, психолого-педагогічні умови формування  технічного мислення в учнів та студентів.

Забезпечує викладання навчальних дисциплін: «Методика трудового навчання», «Технології навчання в освітніх галузях початкової школи», «Інноваційні підходи до організації трудового навчання в початковій школі», «Технології навчання у ВНЗ».

Має опубліковано більше 56 друкованих праць (47 – одноосібні), серед яких: 6 монографій (1 одноосібна), 4 посібники, 41 публікація у наукових фахових виданнях України та зарубіжних виданнях, із них 5– у виданнях, що входять до міжнародних наукометричних баз (Scopus, Web of Sceince та ін.), 7 публікацій у збірниках наукових праць і матеріалів науково- практичних конференцій, семінарів.

Взяла активну участь у Міжнародних і Всеукраїнських науково-практичних конференціях: всеукраїнських – «Актуальні проблеми та перспективи розвитку дошкільної освіти і професійної підготовки педагогічних кадрів у контексті євроінтеграційних процесів» (Чернівці, 2016р.); «Інновації в освітньому середовищі: надбання та перспективи» (Умань, 2016 р.) та міжнародних – «Сучасні стратегії та освітні виклики. Праця людини як освітня категорія» (Польща, Хелм, 2015 р.), «Лінгвокомунікативні аспекти професійно підготовки майбутніх фахівців нафтогазової галузі в контексті освітньої інтеграції» (Івано-Франківськ, 2015 р.), «Родина, демографія, суспільство» (Польща, Пьйотркув- Трибунальський, 2017р.), «Глобальні й регіональні контексти в початковій освіті» (Польща, Пьйотркув- Трибунальський, 2018р.), «Формальна і неформальна освіта у вимірах педагогіки добра Івана Зязюна» (Полтава, 2018р.), «Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі» (XXVІІКаришинські читання) (Полтава, 2019 р.), «Динаміка розвитку світової науки» (Канада, Ванкувер, 2020 р.), «Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі» (XXVІІІ Каришинські читання) (Полтава, 2020 р.).

Має профіль Google Scholar Citations https://scholar.google.com.ua/citations?user=FnWwR1cAAAAJ&hl=uk

Обліковий запис ORCID 0000-0002-9243-3131

Є організаторкою благодійних виставок творчих робіт студентів Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника та педагогічного факультету.

Нагороджена почесною грамотою  ректора за активну та результативну діяльність в організації науково-дослідної роботи в університеті, грамотою факультету за значну активність, сумлінне виконання доручень, ініціативу у розвитку різних напрямів діяльності кафедри в 2014 році, грамотою за багаторічну сумлінну працю, громадську активність та з нагоди відзначення 75-річчя університету .

Займається організацією й проведенням студентських конференцій та співпрацею кафедри фахових методик і технологій початкової освіти з загальноосвітніми школами міста Івано-Франківська.

  1. Хімчук Л. І. Сутність технічного мислення та його прояви в учнів початкової школи / Л. І. Хімчук. // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – 2002. – С. 268–272.
  2. Хімчук Л. І. Теоретичні підходи до проблеми розвитку технічного мислення у дітей / Л. І. Хімчук. // Педагогічний процес: теорія і практика. – 2002. – С. 253–260.
  3. Хімчук Л. І. Психологічні умови рішення учнями технічних задач / Л. І. Хімчук. // Психологія Збірник наукових праць. – 2003. – В.21. – С. 119–125.
  4. Хімчук Л. І. Розв”язання конструкторських задач як умова розвитку технічного мислення / Л. І. Хімчук. // Педагогіка і психологія професійної освіти. Науково-методичний журнал. – 2004. – №5. – С. 107–113.
  5. Хімчук Л.І. Творча технічна обдарованість та її розвиток у молодшому шкільному віці. // Творчий потенціал особистості: проблеми розвитку та реалізації матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції 15 лютого 2005р. – 2005. – С. 267–271.
  6. Хімчук Л. І. Розвиток творчих технічних здібностей дітей в умовах позашкільного навчавння / Л. І. Хімчук. // Науковий часопис НПУ імені Драгоманова. – 2005. – С. 285–300.
  7. Хімчук Л. І. Розвиваємо технічне мислення молодших школярів. / Л. І. Хімчук. // Обдарована дитина. – 2008. – №1. – С. 31–34.
  8. Хімчук Л. І. Дослідження психологічних особливостей прояву компонентів технічного мислення в учнів 1-4 класів у позаурочній роботі / Л. І. Хімчук. // Гірська школа Українських Карпат. – 2008. – №4. – С. 217–222.
  9. Химчук Л. И. Психолого-педагогические аспекты готовности будущих учителей начальных классов к применению инновационных педагогических технологий / Л. И. Химчук. // Альманах современной науки и образования. Тамбов: Грамота. – 2011. – №2. – С. 126–128.
  10. Хімчук Л. І. Модель формування технічного мислення в учнів 1–4 класів. / Л. І. Хімчук. // Наука. Розвиток. Прогрес. Збірка наукових праць за матеріалами Міжнародної науково – практичної конференції. Наірі. – 2011. – С. 65–70.
  11. Хімчук Л. І. Особливості психологічної готовності учнів 1 4 класів до технічної діяльності / Л. І. Хімчук. // Збірка наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково – практичної конференції. «Українська наукова думка. » 11.02.2011.,Наірі. – 2011. – С. 20–25.
  12. Хімчук Л. І. .Психолого-педагогічна готовність майбутніх педагогів до застосування у початковій школі сучасних інформаційних технологій / Л. І. Хімчук. // Вісник Прикарпатського університету. Педагогіка. Випуск XXXVIII – 2011. – С. 149–152.
  13. Хімчук Л.І. Вивчення проблеми впливу технологічного прогресу на свідомість учнів молодшого шкільного віку, що проживають у гірському середовищі. [Електронний ресурс] / Л.І. Хімчук // 2(23). – 2011. – Режим доступу до ресурсу: http://www.journal.iitta.gov.ua
  14. Хімчук Л. І. Вплив Інтернету та телебачення на формування особистості учнів молодшого шкільного віку, які проживають у гірському середовищі / Л. І. Хімчук. // Науковий часопис національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова Серія5, Педагогічні науки:реалії та перспективи. – 2011. – №26. – С. 166–170.
  15. Хімчук Л. І. Психолого – педагогічні аспекти розвитку технічного мислення учнів 1-4 класів / Л. І. Хімчук. // Наука і освіта: науково-методичний журнал Південного наукового центру НАПН України. Педагогіка. – 2011. – №4. – С. 452–455.
  16. Хімчук Л. І. Підготовка майбутнього вчителя до організації дистанційного навчання у гірських школах / Л. І. Хімчук. // Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія.– 2011. – №567. – С. 183–188.
  17. Хімчук Л. І. Теоретичний аналіз проблеми вивчення психотерапевтичного впливу казки на особистість учнів молодшого шкільного віку [Електронний ресурс] / Л. І. Хімчук // Міжнародний симпозіум «Література. Діти. Час.» 01-05 червня 2011,. – 2011. – Режим доступу до ресурсу:http://artvertep.com/poster/9903/1/15568.html.
  18. Хімчук Л. І. Становлення мережі Інтернет як середовища спілкування молодших школярія, що проживають в гірських регіонах України: позитивні та негативні впливи / Л. І. Хімчук  // Актуальні проблеми слов’янської філології. Серія: Лінгвістика і літературознавство. – 2012. – Вип. 26, ч. 3. – С. 237– 244
  19. Хімчук Л. І. Проблема розвитку технічного мислення молодших школярів у психолого-педагогічних дослідженнях / Л. І. Хімчук. // Edukacja wczesnoszkolna w zmieniajacej sie rzeczywistosci. Хелм,. – 2011. – С. 127–133. ISBN 978-83-61149-09-5
  20. Хімчук Л. І. Підготовка дітей до навчання в школі як педагогічно – психологічна проблема / Л. І. Хімчук. // Studia scientifica facultatis paedagogicae. Katolicka univerzita v Ruzomberku, pedagogicka fakulta .. – 2011. – С. 48–55.
  21. Хімчук Л. І. Змістово-процесуальні засади педагогічної практики студентів у вищих навчальних закладах України / Л. І. Хімчук, Г. А. Русин. // Studia scientifica facultatis paedagogicae. Katolicka univerzita v Ruzomberku, pedagogicka fakulta . rok 2011.10.5. – 2011. – С. 56–62.ISSN 1336-2232
  22. Хімчук Л. І. Умови формування творчого технічного мислення в учнів молодшого шкільного віку / Л. І. Хімчук. // Вісник Прикарпатського університету. Педагогіка.. – 2011. – С. 175–179.ISSN 1336-2232
  23. Хімчук Л.І. Концептуальна модель формування технічного мислення в учнів 1-4 класів. /Л.І.Хімчук // Гірська школа Українських Карпат : науково-методичний журнал. – 2010. – №6. – С. 250–254.
  24. Хімчук Л.І. Теоретичні підходи до вивчення проблеми впливу технологічного процесу на свідомість учнів молодшого шкільного віку, що проживають у гірському середовищі / Хімчук Л.І… // Współczesne Strategie i Wyzwania Edukacyjne „Szkoła między tradycją a nowoczesnością. – Chełm – 2012. – С. 23–29.
  25. Хімчук Л.І..Використання інформаційних технологій в загальноосвітніх школах гірських регіонів:труднощі майбутніх вчителів/Л.І.Хімчук// Гірська школа Українських Карпат : науково-методичний журнал. –№8-9 2013. –С.134-148
  26.  Himczuk L.Rozprzestrzenianie się narkomanii i AIDS w Ukrainie a sposoby zapobiegania im w instytucjach oświatowych/L.Himczuk//Patologie społeczne prezestępczosc niedostosowanie społeczne. – Warszawa. –2014. –C.257-264.
  27. Хімчук Л. І. Розвиток творчого технічного мислення в учнів 1-4 классів у позаурочній роботі / Л. І. Хімчук. – Калуш: ТзОВ Акцент, 2005. – 40 с.
  28. Хімчук Л.І. Педагогічні технології в початковій школі / Л.І. Хімчук Програма навчальної дисципліни. ‑ Івано-Франківськ. КТМПО., 2008. ‑ 30с.
  29. Хімчук Л.І.Учіння молодшого школяра та його психологічний супровід./ Л.І. Хімчук. Навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, Злагода 2008 .–104с.
  30. Хімчук Л.І. Теорія виховання. Навчально-методичний посібник [для студентів і викладачів педагогічних навчальних закладів]/Л.І.Хімчук ‑Івано-Франківськ, Видавець Кушнір Г.М., 2011. ‑194с.
  31. Хімчук Л.І.Дидактичні матеріали для занять з трудового навчання у початковій школі. Посібник [для студентів вищих навчальних закладів]// Л.І. Хімчук .”Ярина”.,2016.-136c.
  32. Хімчук Л.Використання цифрових технологій при вивченні дисципліни «методика трудового навчання» майбутніми вчителями початкових класів. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Формальна і неформальна освіта у вимірах педагогіки добра Івана Зязюна»,( 5–6 берез. 2018). Полтава: ТОВ «АСМІ», 2018. С.61-63.
  • Статті (в журналах Scopus, Web of Science)
  1. Maksymenko N., Bei I., Khimchuk L., Vovchok Y. Formation of сommunicative сulture of students by means of project teaching in higher educational establishments. Journal of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9. No 3. P. 267276. 
  2. Pasieka N., Sheketa V., Khimchuk L., Pasieka M., Romanyshyn Y., Bandura V. Research of dynamic mathematical models of adaptation of members of teams of developers of infocommunication systems. Problems of Infocommunications. Science and Technology. Kharkiv, 2020. P.127–131. ( 
  3. Maksymenko N., Bei I., KhimchukL., Vovchok Y. Anti-innovation barriers in the professional activity of university lecturers in Ukraine and ways to overcome them: diagnostic aspect. Investiga,10,2021. P.219233. 
  4.  Khimchuk L., Grynova M., Szymczyk K.Development of collaboration, research and mentoring skills of pre-service teachers facilitating ICT learning by older adults. Advanced Education ,16, 2020. P. 112–118. 

       2.Статті у фахових виданнях 

  1. Хімчук Л. І. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування в майбутніх учителів наукового підходу до організації вільного часу.  Гірська школа Українських Карпат: науково-методичний журнал. 2016. No 14. С. 165–169.
  2. ХімчукЛ.І. Використання педагогічних інтерактивних технологій у навчанні вчителів початкової школи. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2020. No 31. С. 196– 200. 
  3. ХімчукЛ.І. Формування вмінь майбутніх учителів діагностувати та розвивати ранні інтереси учнів. Інноваційна педагогіка. 2020. No 25. С. 171–176. 
  4. Хімчук Л. І., Лещенко М. П. Концептуальні засади формування базових компетентностей майбутніх учителів початкової школи. Витоки педагогічної майстерності. 2020. Вип. 25. С. 134–137. (Особистий внесок Л. І. Хімчук: С. 136–137). 
  5. Хімчук Л. І. Конструктивна педагогічна взаємодія як одна з базових компетентностей майбутніх учителів початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: наук. журнал. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. No 3–4 (97–98). С. 146–159. 
  6. Хімчук Л. І. Дидактичні проблеми підготовки майбутніх учителів початкової школи до використання комп’ютерних ігрових технологій у професійній діяльності. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького: Серія «Педагогічні науки». Черкаси, 2020. Вип.3. С. 150–163. 
  7. Хімчук Л. І. Підготовка вчителів початкових класів до розвитку професійних зацікавлень учнів на основі використання теорії множинних інтелектів. Молодь і ринок. 2020. No 3 (182). С. 89–97. 
  8. Лещенко М. П., Хімчук Л. І. Драматична творчість як засіб навчання майбутніх учителів початкових класів створювати дидактичну ігрову реальність. Етика і естетика педагогічної дії: зб. наук. праць. Київ, Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2020. Вип. 21. С. 7284. (Особистий внесок Л. І. Хімчук: С. 79–84). 
  9.  Хімчук Л. І. Базові компетентності майбутніх учителів початкової школи як педагогічна проблема сучасності. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. No 5–6. С. 99–100.
  • Монографія 
  1. Хімчук Л. І. Формування базових компетентностей майбутніх учителів початкових класів: теорія і практика: монографія. Полтава : ПП «Астрая», 2020. 352 с. 
  • Розділи монографій
  1. Хімчук Л. І. Розвиток творчих здібностей молодших школярів у трудовому навчанні: регіональний аспект. Гірська школа: сучасні виклики і перспективи розвитку : колективна монографія. Івано-Франківськ: НАІР, 2017. С. 241–253. 
  1. Khimchuk L. Spreading knowledge about crafts of ukrainian families by means of modern web-technologies: collective monograph. Refleksje o rodzinie / redakcja naukowa Helena Marzec i Katarzyna Szymczyk. T. 1. Konteksty demograficzne i cybernetyczne. Piotrków Trybunalski : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim, 2017. P. 285296. 
  2. KhimchukL. Źródła kreatywnościn pedagogicznej w dziecięcym I młodzieńczym doświadczeniu Rudolfа Steinerа: monografia. Dziecko wybitnie uzdolnione w domu szkole /redakcja naukowa Mariya Leshchenko, Katarzyna Szymczyk. Piotrków Trybunalski : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim, 2018. S. 177–192. 
  3. Хімчук Л. І. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до реалізації інтегрованого підходу в трудовому навчанні школярів: колективна монографія. Globalne i regionalne: konteksty w edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Mariya Leshchenko, Olga Zamecka-Zalas, Izabela Kiełtyk-Zaborowska, Jolanta Jarocka-Piesik. Piotrków Trybunalski: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach Filia w Piotrkowie Trybunalskim, 2019. S. 83–98. 

 

Забезпечує викладання навчальних дисциплін:

-методика трудового навчання в початковій школі;

-технології в освітніх галузях початкової школи.