Ruslana Romanyshyn

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department

 

Personal information Major publication ActivityContacts

Ruslana Romanyshyn is a Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Professional Methods and Technologies of Primary Education. In 1996 she graduated from the Faculty of Physics and Mathematics of Vasyl Stefanyk Precarpathian University. 1996–1997 – teacher of mathematics at Nadvirna Physics and Mathematics Lyceum.1997–2003 – postgraduate study at Vasyl Stefanyk Precarpathian National University. Since 2003 – assistant professor of the Theory and Methodology of Primary Education Chair. In 2005, defended PhD thesis. Since 2011 assistant professor of the Mathematics and Natural Sciences of Primary Education Chair.

Ruslana Romanyshyn is the author of 90 articles and methodological works in mathematics and methods of teaching mathematics in elementary school and member of the Methodological Council of the Pedagogical Faculty. Member of the Methodological Council of the Pedagogical Faculty.

In 2019, she successfully completed the training program within the framework of the EU Erasmus + KA2 project “Modernizing Higher Teacher Education using Innovative Teaching Instruments (MoPED)” (No. 586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP) and has been using innovative teaching technologies in teaching her subjects  to  university students.

Ruslana Romanyshyn is actively involved in volunteering, charitable and community activities. Collaborates with the Center for Educational Innovation and is the head of a workshop for young students.  Since 2018, she has been teaching at the Third Age University on a volunteer basisfor older learners.

For achievements in the field of science and education in 2015 was awarded the diploma of Ivano-Frankivsk Regional Department of Education and Science.

Degree: Candidate of Pedagogical Sciences.

Since June 2016 – Associate Professor of the Department of Professional Methods and Technologies of Primary Education.

Навчальний посібник:

Романишин Р.Я. Математика. Цілі невід’ємні числа / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ : Симфонія форте, 2014. – 196 с. (7,18 друк. ар. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України як навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів (лист № 1/11-8233 від 30 травня 2014 р.)

Методичні рекомендації:

Романишин Р.Я. Розв’язування рівнянь та систем рівнянь в курсі “Математика” (Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Початкове навчання”) / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: Видавництво “Горицвіт” – 2009. – 32 с.

Романишин Р.Я. Розв’язування нерівностей, систем та сукупностей нерівностей (Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Початкове навчання”) / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: Видавництво “Горицвіт” – 2009. – 39 с.

Романишин Р.Я. Кількісна теорія множини цілих невід’ємних чисел. Системи числення (Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Початкове навчання”) / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М. – 2009. – 44 с.

Романишин Р.Я. Подільність цілих невід’ємних чисел (Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Початкове навчання”) / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М. – 2010. – 36 с.

Романишин Р.Я. Розширення поняття про число. Раціональні числа. Дійсні числа (Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Початкове навчання”) / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М. – 2010. – 36 с.

Романишин Р.Я. Множини, відповідності і відношення. Математичні твердження та їх структура (Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Початкове навчання”) / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: Видавець Кушнір Г.М. – 2010. – 38 с.

Романишин Р.Я. Математика. Частина 1. Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Дошкільне виховання і початкове навчання” / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: НАІР, 2013. ‒ 84 с.

Романишин Р.Я. Математика. Частина 2. Методичні рекомендації для студентів спеціальності “Дошкільне виховання і початкове навчання” / Руслана Романишин. – Івано-Франківськ: НАІР, 2013. ‒ 86 с.

Ruslana Romanyshyn. Didactic Fundamentals for Forming the Computing Component of the Subject Mathematical Competency in Primary School Children / Романишин Р.Я. Didactic Fundamentals for Forming the Computing Component of the Subject Mathematical Competency in Primary School Children. Information and technologies in the development of socio-economic systems. Monograph. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, 2016. – РР. 105 – 111.

Romanyshyn R. The need for defining the computing competency as a key one. Journal Association 1901 “SEPIKE”:Social Educational Project of Improving Knowledge in Economics. Edition 12.Poitiers, Frankfurt, Los Angeles: L’Association 1901 “SEPIKE”, 2016. PP. 55-58.

Romanyshyn R. The notion of “digit”: semiotic aspect / Романишин Р.Я. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. – Budapest. – V (57), Issue:129, 2017. S.37-41.

Романишин Р.Я. Вычислительная деятельность младших школьников в контексте психологической теории деятельности. Нaчальное образование: проблемы и решения(сборник нучных статей). 15 июня 2018 г.2-часть. г. Наманган, Узбекистан. С. 56-63.

Романишин Р.Я.Обчислювальне вміння та обчислювальна навичка: сутність та співвідношення понять. Гірська школа українських карпат. 2018. № 18. С. 60-65.

Svetlana Skvortsova, Ruslana Romanyshyn. “The Computational Activity of Younger Students: Neuropsychological Approach”. Universal Journal of Educational Research 7.12 (2019) 2817-2829.

Skvortsova, S.,Romanyshyn, R. (2019). Neuropsychological principles of computational activity of younger students. Proceedings of the international conference MITAV 2019 (Matematika, Informační Technologie a Aplikované Vědy). (p. 88-101) Brno (Czech Republic).

Романишин Р.Я. Нейропсихологічні основи обчислювальної діяльності учня початкової школи: теоретичний аспект. Гірська школа українських карпат. 2019. № 20. С. 116- 120.

Тези доповідей на конференціях:

Романишин Р. Я. Психологічні особливості процесу формування обчислювальних навичок молодших школярів. Актуальні питання практичної психології у координатах сучасних парадигм: Матеріали регіонального науково-практичного семінару (Коломия, 21-23 квітня 2016 р.) / за ред. О.Поясик, О.Петрів, Г.Микитюк, І.Юрченко. Івано-Франківськ: НАІР, 2016.  С.67-71.

Романишин Р. Я. Вычислительная культура личности с позиции ценностных ориентиров в образовании / Романишин Р.Я. Вычислительная культура личности с позиции ценностных ориентиров в образовании / Руслана Романишин.14–15, 2016.  РА, Ереван, RA, Yerevan. 2016. С.110-114.

Романишин Р. Я. Проблема наступності у формуванні обчислювальних навичок в учнів початкової та основної шкіл. Реалізація наступності в математичній освіті: реалії та перспективи: збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції, 15-16 вересня 2016 р./ Міністерство  освіти і науки України, ДЗ «ПНПУ імені Ушинького» [та ін.]. Х.: Вид-во «Ранок», 2016. С.34-37.

Романишин Р.Я. Формування обчислювальних навичок молодших школярів на засадах компетентнісного підходу. Варіативність організаційних форм компетентнісно орієнтованого навчання у початковій школі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції(19 квітня, 2016 р. м. Нікополь) / упор. А. Д. Цимбалару. К. : Інститут педагогіки. 2016. С.34-37.

Романишин Р.Я. Дидактичні засади формування поняття «число» у молодших школярів. Глобальні виклики педагогічної освіти в університетському просторі : матеріали ІІІ Міжнародного Конгресу (м. Одеса, 18-21 травня 2017 року). Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2017. С.283-285.

Романишин Р.Я. Обчислювальне вміння: сутність поняття / Романишин Р.Я. Матеріали міжнародної науково-методичної конференції «Проблеми математичної освіти» (ІМО – 2017), м. Черкаси, 26-28 жовтня 2017 р.  Черкаси: Вид.  ФОП Гордієнко Є.І., 2017. С. 80-82.

Романишин Р.Я. Інтерпретація поняття «цифра» через призму семіотики / Романишин Р.Я. Актуальні проблеми початкової школи в контексті освітньої реформи: зб.науковіих праць учасників міжнародної науково-практичної конференції (м.Коломия, 30 листопада 2017 р.) / за заг.ред.Поясик О.І., Петрів О.П., Лаппо В.В. Івано-Франківськ: НАІР, 2017. С.133-139 с.

Романишин Р.Я. Співвідношення понять обчислювальне вміння та обчислювальна навичка. Підготовка сучасного педагога дошкільної та початкової освіти в умовах розбудови Нової української школи: збірник матеріалів Всеукраїнської з міжнародною участю науково-практичної конференції. Херсон: ТОВ «Борисфен-про», 2018. С. 204-207.

Романишин Р.Я.Проблеми у формуванні обчислювальної навички в молодшому шкільному віці, викликані дискалькулією. Матеріали ІІІ Міжнародної науково-методичної конференції (8–9 листопада 2018 року). Суми : видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2018.

Романишин Р.Я.Нейрофізіологічні основи обчислювальної діяльності учня початкової школи. Матеріали міжнародної науково-методичної конференції «Проблеми математичної освіти» (ПМО – 2019), м. Черкаси, 11-12 квітня 2019 р.  Черкаси: Вид.ФОП Гордієнко Є.І., 2019. С.95-97.

Романишин Р.Я.Проблеми в обчислювальній діяльності молодших школярів: причини та шляхи подолання. Наступність у навчанні математики в умовах реформи загальної середньої освіти: реалії та перспективи: збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 20-21 вересня 2019 р. / Міністерство освіти і науки України, ДЗ «ПНПУ імені К.Д.Ушинського»  [та ін..]. Х.: Вид-во «Ранок», 2019. С.54-56.

Scientific activities: Ruslana Romanyshyn works on problems of formation of mathematical competence of future elementary school teachers, psychological-didactic and neurophysiological principles of teaching mathematics to elementary school students, methodical system of formation of computing skills in elementary school students.

Educational activities: Ruslana Romanyshyn teaches the course “Methods of Teaching the Educational Field of Mathematics” and special courses: “Methods for Solving Problems with Logical Load”, “Atypical Methods for Solving Mathematical Problems”, “Formation of Computing Competence of the Future Elementary School Teacher”.

She supervises master’s works. Head of the Student Scientific Workshop “Formation of Mathematical Competence in Primary School Students”.

Since 2018, she has been teaching at the Third Age University on a volunteer basis.

Author of more than 90 scientific and methodological works on pedagogy and methods of teaching mathematics.

Supervised 84 student research papers, published in the materials of regional, national and international conferences in Ivano-Frankivsk, Kolomyya, Cherkassy, Lugansk and Kherson.